Magyarországi székhelyű vállalkozások, magyarországi lakhellyel rendelkezők használjanak magyar rendszámú gépjárműveket! A parlament által nyáron elfogadott, s szeptembertől életbe lévő jogszabályváltozások igencsak megzavarták a gépjárművek állóvizét. S nem csak azt…
Lassan hozzászokhatunk, hogy az egyre sokasodó jogszabályváltozások tengerében, szinte évről évre találhatunk olyat, amely a gépjárművek fenntartásával, használatával, adózásával összefüggésben van, s amelyek mindannyiszor többletterhet rónak az érintettekre. Ez nem csoda, hisz egy olyan területen járunk, ahol úgy tűnik, az éppen aktuálisan regnáló kormányok közül senki sem hajlandó engedni a huszonegyből, hanem csak szigorításokkal, megszorításokkal tovább húzni a nadrágszíjon. S mindezt annak ellenére, hogy az évek óta „rossz napokat” látó gépjárműpiac egyik intézkedés nyomán sem látszik profitálni a törvénykezési szempontból minden bizonnyal kedvezőnek, megfelelőnek ítélt változtatásokból. Az idei nyári uborkaszezonban is éppen egy gépjárművekkel kapcsolatos szabályozás borzolja a kedélyeket, mégha nem is adó vonatkozásban; a közúti közlekedésről szóló jogszabály módosítása.
A szeptember 1-től életbe lépő változások révén a külföldi rendszámú gépjárművet vezetők nem lehetnek biztosak abban, hogy egy rendőri igazoltatás után is nyugodtan folytathatják útjukat. Ez nem csoda, hiszen a jogszabályváltozás értelmében, akinek állandó lakcíme van Magyarországon, illetve belföldi üzembentartó szerepel a forgalmi engedélyben, az legfeljebb 30 napig járhat külföldi rendszámú autóval. Azon túl rendelkezniük kell az üzemben tartó írásos hozzájárulásával, amelyen a birtokba adás időpontját is meg kell jelölni, vagy a magyarországi forgalomba helyezés megkezdésével igazolhatják a jogszerű használatot. Az új feltételek betartását közokirattal, vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal kell igazolni az ellenőrzések során. Ha a vezető nem tudja hitelt érdemlően igazolni a külföldi rendszámú gépjármű jogszerű használatát, akkor bevonhatja a jármű rendszámát a helyszínen.
A 30 napos szabály nem új keletű, 2004. óta érvényes, csak épp eddig nem sikerült érvényt szerezni e rendelkezésnek. Az új szabály pedig bár nálunk új, de nem előzmény nélküli rendszert kíván meghonosítani. Ausztriában a törvény szerint “azon külföldi rendszámú gépjárművek, melyeket belföldi állandó lakhelyű vagy székhelyű személyek hoznak be, amíg ellenbizonyíték nincs, belföldi tartós telephellyel rendelkező járműnek tekintendők”. Azaz a tulajdonosnak kell bizonyítani, hogy életvitelszerűen nem Ausztriában él, vagyis ott is leegyszerűsítették az ellenőrző hatóságok dolgát. Külföldi rendszámmal ausztriai lakos is legfeljebb egy – és külön engedéllyel további egy – hónapig közlekedhet.
Az új jogszabály szerint 50% regisztrációs adó kedvezmény jár azoknak, akik az idei év végéig lecserélik magyarra autójuk külföldi rendszámát. Az amnesztia a június 15-ig forgalomba helyezett és tulajdonba vett külföldi rendszámú járművekre ját. A nem váltók büntetési tétele a korábbi tervek szerint 400-800 ezer forint lehet a gépjármű teljesítménye függvényében. Ez azonban nem minden.
Minthogy a legközvetlenebbül kétségtelenül a közlekedésben lehet „tetten érni” a külföldi rendszámú gépjárműveket használókat, szeptembertől az esetek többségében valószínűleg közúti intézkedés során kényszerülnek bizonygatni a jogszerű használatot az autósok. Ha pedig nem sikerül, akkor a következő „kört” már az adóhatósággal folytathatja le az autós. Az pedig sokfelé elvezethet, ha az adóhatóság is megkezdi a vizsgálatot, hisz’ a könyvelés, a bevallások sok mindenről árulkodnak, ha pedig nem, akkor lehet, hogy azt is magyarázni kényszerülnek a külföldi rendszámú autóval közlekedők. Ha pedig az adóhatóság állapít meg valamit az ellenőrzés során, akkor minden egyes forint akár 1,50 Ft-ba is kerülhet a vállalkozásnak.
A mostani szabályozás elsődleges célpontjai az információk szerint a gépjárműveket külföldről vásárlók jelentik, azonban nem lehet nem észrevenni, hogy ennél jóval nagyobb kört érint a változás. Ma már számos leányvállalat az anya- vagy más csoportvállalattól „kapja” használatra a járműveket, a letelepedés szabadsága révén pedig számos külföldi vállalat dolgozik Magyarországon folyamatosan pusztán egy telephelyen keresztül, vagy épp’ egy-két (több), a külföldi vállalat által jogszerűen foglalkoztatott magyarországi állandó lakóhellyel bíró munkavállalók révén van jelen. Az ő „szándékaik”, mozgatórugóik egészen másak is lehetnek, mint a gépjárműbeszerzésen jelentős összegeket megspórolni szándékozóké, ám a szabály alól nekik sincs kibúvó. Mint ahogy egyébként jó eséllyel számos, egyébként külföldi illetőségű személy és vállalkozás is fenn fog akadni a horgon, akik eddig épp’ a külföldi státuszuk miatt érzethették biztonságban magukat. A változások pedig jelenleg sok esetben az egyébként külföldi illetőségűek egymás között kötött szerződéseit is érintheti, sőt azok megszüntetéséhez is vezethet, hiszen egy külföldi vállalkozás gépjárművének magyarországi forgalomba helyezéséhez szükséges a magyar adóalanyiság. … és innen kezdve a közúti közlekedési kérdés adókérdéssé válik, adókötelezettségek sorát maga után vonva.
A jelenleg érvényes szabályozás mellett ugyanis, ha valaki Szlovákiában, vagy éppen Ausztriában szerez be egy járművet, akár 20-30%-kal olcsóbban veheti meg azt. Emellett, bár a listaárak ugyan alig különböznek a hazaiaktól, a járműveket terhelő forgalmi adó azonban alacsonyabb: 20%, ami minthogy Magyarországon nem vonható le a vásárolt vagy bérelt személygépkocsi áfája, komoly költségtényező lehet. Mivel Szlovákiában és Németországban, több Uniós országhoz hasonlóan nincs se regisztrációs adó, se súlyadó, nincs bevizsgálási díj, valamint a forgalomba helyezés és a rendszám igénylés költsége a magyarországiéhoz viszonyítva jóval alacsonyabb, így egyáltalán nem csoda, hogy élve az uniós „szabadságjogokkal”, aki csak tehette nem Magyarországról szerezte be, bérelte gépjárművét.
Kétségtelen, hogy a hazai gépjárműkereskedelem, -bérbeadás helyzetének javítása érdekében „jogalkotói közreműködés” is szükséges, ám megkérdőjelezhető, hogy egy a jelenlegi szerinti erőszakos vagy esetleg egy, az adózókra kisebb terheket rovó szabályozás hozhat hosszú távú eredményt. Az adórendszerek esetében azonban már sokszor megfigyelték, hogy jóval kedvezőbben hatnak a rendelkezések, ha alacsonyabb adóterheket vetnek ki: javul az adómorál, az adófizetési hajlandóság és nagyobb adózói kört is tudnak elérni. Jó, tudom, Magyarországon vagyunk, ahol ezek a „nemzetközi összefüggések” csak részlegesen érvényesek, hiszen már a vérünkbe ívódott, hogy a jogkövető magatartás helyett/mellett meg kell keresnünk a lehetséges kiskapukat. Kétségtelen azonban, hogy a jelenlegi szabályozás semmiképp sem az adómorál javulása irányába hat, hanem még inkább arra ösztönzi a gépjárművásárlókat és –bérbevevőket, hogy keressék az alternatív megoldásokat, fokozzák adótervezést. Nem vitás azonban az is, hogy a jelenlegi szabályzás, bármilyen is, busás haszonnal kecsegtet az államháztartás számára.
Update 2013.11.10.
Azokat lehet megfogni ezzel ,akik magyarországon élnek,lakcímük is van, de emellett bejelentkeztek egy ügynökség által biztosított külföldi lakásba is nyolcszázadmagukkal, pusztán az autóvásárlás miatt.
Cégautóknál bonyolulabb a helyzet, egy külföldi cég nem alanya a magyar adórendszernek, azt a magyar hatóság nem is vizsgálhatja, mert a magyar joghatóság nem terjed ki a határokon túlra. Így még a “fantomcégekkel” szemben sem tehet semmit a magyar hatóság, hiszen ez nem magyar, hanem szlovák/német, stb jogszabályokat sért.
A külföldi hatóságok együttműködési hajlandósága pedig igencsak csekély…