Pénztárgépcsere vs számlázóprogram?

penztargepAz online pénztárgépekre történő átállás kapcsán az utóbbi időben felröppent, hogy ha a pénztárgéppel történő nyugtaadásra kötelezett adózó pénztárgép helyett számlázó programra vált, akkor nem kell pénztárgépet beszereznie.

Igen, kétségtelen, hogy ezzel a megoldással ki lehet védeni a pénztárgépcserét, és a NAV „szeme láttára” történő „értékesítés-rögzítést” is. De biztos, hogy tuti védelmet jelent?

Nézzük.

Az Áfa tv. 159.-166. §-ai rendelkezéseinek megfelel az a megoldás, ha az adózó a teljesített ügyletről megfelelő számlázó program segítségével számlát állít ki akkor is, ha egyébként elegendő lenne nyugtát adnia.

Minthogy az Áfa tv. nem pénztárgéppel történő nyugtaadási kötelezettséget (3/2013. NGM rendelet), hanem „csak” nyugtaadási kötelezettséget ír elő, így ha az adózó minden értékesítése során számlát állít ki, akkor valóban elkerülhető a „Nagy Testvér” figyelő tekintete.

Elvben járható út, ha a vállalkozás az értékesítés, szolgáltatás igénybevétel feltételéül szabja a számlázáshoz szükséges személyes adatok megadását, s ha az ügyfél nem kívánja azokat megadni, az értékesítést, szolgáltatásnyújtást tagadhatja meg a vállalkozás a vevőtől. Ez azonban számos vállalkozásnál nem lehet járható út.

Ha ilyen feltételt előíró szerződéses feltétele a vállalkozásnak nincs, akkor gondba kerülhet, ha számlázásra vált pénztárgépcsere helyett. Milyen problémák jelentkezhetnek ez utóbbi esetben a gyakorlati alkalmazás során? Például ha a vevő nem adja meg az adatait a számlázáshoz.

Igen, tudom, mi magyarok mindent megoldunk: legfeljebb lesz egy olyan vevőnk (*jóker-vevő*), akit erre az esetre viszünk fel a törzsbe. 🙂

Ok.

Azért mielőtt a pénztárgépcsere vs számlázó program dilemmát az utóbbi javára döntjük el, próbáljuk beleélni magunkat a következő szituációba:

Az aktuális vevő épp nem akarja megadni az adatait a számlázáshoz. Kiállítunk hát egy számlát a *jóker-vevő* nevére, címére. Lebonyolítjuk az ügyletet, és odaadjuk (vagy épp nem) a számlát a titkolózós vevőnek.

Ha ezek után a titkolózós vevő felfedi kilétét, és mondjuk ő és a „lánya/fia” épp adóellenőrök, a következő megállapítások viszonylag csekély esélyű kivédésére kereshetünk adószakértőt:

  1. A vevő nem adta meg az adatait a számlázáshoz, így számlát jogszabály szerint nem tud kiállítani az eladó/szolgáltató, tehát belép a pénztárgéppel történő nyugtaadási kötelezettség, amit viszont pénztárgép hiányában nem tud teljesíteni az adózó
  2. Nyugtaadási kötelezettség elmulasztása
  3. Fiktív számla kiállítása

Vagyis ha kétséges, hogy bármely vevő adatait nem tudjuk megszerezni a számlázáshoz, akkor az ilyen eshetőségre célszerű gondoskodni egy pénztárgépről, mert könnyen költségesebb lehet ez az egy (elmulasztott) nyugta, mint a legdrágább pénztárgép.

 

Up-dated: 2013. szeptember 12-én megszólalt az NGM is a témában. Az erről szóló bejegyzésünket itt olvashatják.

7 responses to “Pénztárgépcsere vs számlázóprogram?

  1. Jori Erzsébet

    Számlát is kiállítottunk a nevét megadni nem akaró vevőnek, beütöttük a pénztárgépbe is. Ennek ellenére ők csak a nyugtát akarták, a számlát nem, pedig ez garanciára jogosító termék volt. A számla helyett a nyugtát követelték. Azt mi viszont a mi saját másodpéldányunkhoz csatoltuk.
    Most mi a baj velünk? Számlát is adtunk, be is ütöttük a ptárgépbe!
    Hol hibáztunk? Eljárást akarnak folytatni ellenünk.
    Erzsi

    • InterTax Pro

      Kedves Jori Erzsébet,
      pontos állásfoglalást és lehetséges megoldási módozatokat csak a konkrét tények, megállapítások ismeretében lehet tenni.
      A leírtak alapján, amire érdemben lehet reagálni, az alábbiakban megteszem. Ha Önök kiállították a számlát annak a vevőnek, aki a számlázáshoz elengedhetetlenül szükséges nevét és címét nem adta meg, az mindenképpen kifogásolható, akár fiktív számlázásnak is tekinthető. Bár nem adójogi téma a garancia kérdése, de tudomásom szerint a garanciális jogok érvényesítéséhez általában nem kell számla, a nyugta is elégséges. Az azonban kétségtelen, hogy ugyanazon ügyletről számlát is és nyugtát is nem kaphat a vevő. Vagy az egyiket, vagy a másikat.

      • Jori Erzsébet

        Az lenne a további kérdésem, hogy a gépi számlát hány példányban kell kiállítani abban az esetben, ha a pénztárgépbe külön beütésre is kerül, az eladott áru? Adva van tehát az előállított számla, és a ptárgép nyugta.
        A készlet nyilvántartó/számlázó program kiadja az eladásról szóló számlát.
        Mi a vevőknek készpénzes számlát adunk, a nyugta nálunk marad, mert azt a napi zárás során kivesszük a gépből. És az iratmegőrzési helyen tároljuk.
        Évi 10 ezer db számla kerül kiállításra, a papíralapú tárolás megoldhatatlan.

      • InterTax Pro

        Kedves Jori Erzsébet,
        A megadott számlamennyiség és a hozzászólásokban jelzett problémák okán indokolt lehet áttekinteni számlázási-nyugtaadási rendszerük jogszabályi kötelezettségeknek, és vállalkozásuk igényeinek való megfelelőségét. A blogbejegyzések és a hozzászólási lehetőség biztosítása nem szolgál direkt adótanácsadás kérésre, illetve nyújtásra. Megkeresését az info kukac intertaxpro.hu címre küldheti meg, s felvesszük Önökkel a kapcsolatot problémáik mielőbbi rendezése érdekében.

  2. Köszönjük, hogy megosztotta a nagy információ. Teljesen egyetértek az adatokat.

    Üdvözlettel: onlinepenztargep

    • InterTax Pro

      Köszönjük.

      • Jori Erzsébet

        Kedves Sorstársaim!
        A NAV igen gyorsan meghozta itéletét. 30 000,- Ft-ra megbüntettek.
        Ha fellebbezni akarok, 10 000,- Ft illetéket azonnal meg kell fizetni.
        Összefoglalva: nem történt adóelkerülés, de a joghézag miatt (vevő nem adta meg becses nevét) igen-igen nagy jóindulattal, megbüntettek 30 000-Ft-ra,
        Nos erről ennyit. Fizetni fogok, mert az Államháztartásnak nagy szüksége van a magyar adófizetők forintjaira.
        Éljen a …..
        Üdv.. Jóri Erzsi

Hozzászólás a(z) online penztargep bejegyzéshez Kilépés a válaszból