A 2013. évi adótörvény módosítási cunami a cégautóadó terén kedvezőnek is tekinthető változásokat is hozott.
A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény („Gja. tv.”) 2. §6 (1) értelmében a gépjárműadó (súlyadó) adó alanya a járműnyilvántartásban (hatósági nyilvántartás) az év első napján üzemben tartóként, ennek hiányában tulajdonosként szerepel. A Gja. tv. 17/B. § (1) bekezdése alapján 2013. június 30-ig a cégautóadó alanya a személygépkocsi hatósági nyilvántartás szerinti tulajdonosa, pénzügyi lízingbe adott, hatósági nyilvántartásba bejegyzett személygépkocsi esetén az adó alanya a lízingbe vevő volt.
Minthogy tartós bérlet esetén nem beszélhetünk pénzügyi lízingről, így ez esetben a gépjárműadó és a cégautóadó alanya eltért egymástól; a gépjárműadó a bérbevevőt, a cégautóadó a bérbeadót terhelte. A cégautóadó áthárítása esetén a bérbevevő az áthárított adót nem szerepeltethette a könyveiben cégautóadóként, mivel tényleges, az adóhatóság felé teljesítendő cégautófizetési kötelezettsége volt. Így a cégautóadó és a gépjárműadó kapcsán nincs optimalizálási lehetősége a tartós bérletbe vevőnek nem volt, hiszen nem volt olyan adókötelezettsége, amelyet a gépjárműadó összegével csökkenteni tudna.
2013. július 1-jétől a cégautó adó alanya a személygépkocsi tartós bérletbe vevője is, így a fentiekben vázolt probléma megszűnhet. De nem mindenkinél.
A jogszabályváltozás hatályba léptető rendelkezései értelmében a tartós bérbeadás okán felmerült adókötelezettséget arra a személygépkocsira kell alkalmazni, amely esetén a személygépkocsi bérletére vonatkozó szerződés 2013. június 30-át követően lép hatályba.
Kedves Adóblog!
Az utolsó előtti bekezdésnél – véleményem szerint – kimaradt egy nem az utolsó mondatból.
Igen 🙂 Javítottam.
köszönöm