Rejtett bírságaknák

eu bíróság 2Közeledik a társasági adó bevallásának, s ezzel egyidejűleg a 2012. évi kapcsolt ügyletekre vonatkozó transzferár nyilvántartások elkészítésének határideje – május 31. A transzferárakra irányuló adóhatósági ellenőrzések egyre lényegre törőbbek, alaposabbak, a kivetett bírságok az áfa-bírságok mellett az egyik legnagyobb bírságbevételt biztosítják az államnak.

Bár immáron 8 éve deklaráltan része adórendszerünknek a transzferár és az ezzel kapcsolatos adókötelezettségek, még most is számos vállalkozásnál hiányzik, vagy elkészítették ugyan, de hibásak, hiányosak, s ezért jelentős adókockázatot rejtenek magukban a transzferár nyilvántartások. Az elmúlt években a multinacionális cégek kétharmadánál volt már transzferár-vizsgálat, s minden ötödik vizsgálat érdemi megállapítással zárult.

A transzferár kötelezettség teljesítése során elkövetett hibák komoly következményekkel járhatnak a vállalkozások számára, mégis lényegesnek is tekinthető típushibákkal találkozhatunk.
Továbbra is gyakori a nyilvántartás késedelmes elkészítése, pedig az adóhatóság nem csak a dokumentáción szereplő dátumot, hanem például a külső szakértővel kötött szerződés vagy a számla szerinti teljesítési adatokat is gyakorta vizsgálja.

Bár az ellenőrzések már rég túlléptek a formai követelmények ellenőrzésén, még most is előfordul, hogy a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló 22/2009. (X.16.) PM rendeletben rögzített kötelező tartalmi elemek hiánya vagy azok hiányos, felületes elkészítése miatt számíthat bírságra az adózó. Emellett pedig logikai, összefüggésbeli hibák, hiányosságok gyengítik a dokumentációban leírtak elfogadhatóságát. Ezek különösen nagy problémát jelenthet, ha egyébként a társaság eredményessége, az ügyletek során alkalmazott felár, haszon elmarad a szokásos piaci eredménytől, eredménytartománytól, felártól, haszontól, s az adózó nem tart indokoltnak kiigazítást.

A cikk teljes terjedelmében ingyenes regisztrációval olvasható a HVG Kiadó Adózóna oldalán; a cikk innen érhető el.

Bartha Katalin

transzferár szakértő

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s